Ga naar de startpagina

Het laatste nieuwsGa naar de verslagenBekijk de komende evenementen in de kalenderGa naar de uitslagenGa naar het discussie forumTrainings tipsLinks naar andere pagina'sMeest gestelde vragen

Verslagen actueel
Discussies
Het web

VERSLAGEN van September 2003

Kin-Awaille(B), La Grande Course 2 x 50 km, weer een wedstrijd van de Coureurs Celestes ( de organisators van de 100 km Trials in de Ardennen).

Willem Mutze en ik (Henk Sipers) hadden besloten aan deze wedstrijd mee te doen, maar dan moesten we helaas de Mergelland-marathon laten schieten. Voor de wedstrijd moesten we onze tent, slaapzak en spullen inleveren bij de organisatie want het is een 2-daagse wedstrijd ( trial) door de Ardennen met verblijf s'nachts in de Ardennen. Het was zaterdagmorgen al heel druk en iedereen was in de weer met zijn spullen etc. Voor de wedstrijd kon eenieder zijn camelbak of bidons nog vullen bij de organisatie. Om 10 uur was de start en het ging meteen flink bergaf maar na 3 km moesten we al bergop, en hoe. Langs touwen en van boom naar boom moesten we naar boven. Het veld sloeg meteen uit elkaar en er ontstonden kleine groepjes. Ik liep meteen weer bij mensen die ook de trial des Chateaux ( 3 dagen) hadden gedaan in juli. Een kilometer later gingen we stijl bergaf over uitgehouwen trappen en langs rotsen. Een geweldig uitzicht maar ondanks dat ik altijd mijn digitale camera meeneem, heb ik geen foto 's kunnen maken daar dit te gevaarlijk was. De eerste 10 km waren de zwaarsten en ik zag mijn geest al kruipen want de dag erna moesten we in tegenovergestelde richting lopen. Mijn achillespezen werden flink op de proef gesteld. Na die 10 km kregen we lange afdalingen en lange stijgingen die zich vrij snel opvolgden. Je moest steeds goed op de rood-witte markeringen letten want we liepen over de Grand Route AE. Mijn rugblessure speelde weer flink op hetgeen mij noodzaakte af en toe te wandelen, dit wandelen probeerde ik meestal uit te stellen tot we bergop liepen.

In dit soort trials wordt bijna alles wat steil bergop gaat gewandeld zodat je kunt beginnen met rennen als je bovenkomt en dan zit je in elk geval niet stuk. Mensen die voor het eerst meedoen merken al snel dat ze veel energie verspillen met bergop rennen en dat hun winst op iemand die doorwandeld maar erg klein is en je gooit me je krachten die je later wel eens heel hard nodig kunt hebben. Het lopen over rotsen en dikke stenen en boomwortels is heel intensief zodat je steeds moet kijken waar je loopt en op een gegeven moment, geen tekens meer op de bomen. Dit was na 27 km en ik verliep me met iemand anders. Vaak loop je achter de man voor je en ga je maar door, maar als hij fout loopt, ga je mee. Na 5 minuten zaten we weer op de route maar na km 40 weer hetzelfde en nu waren we met 5 mensen en heel lang doorgelopen. Na een half uurtje zagen we weer mensen rennen en kwamen we terug op de route. Via een lange afdaling kwamen we bij de finish in een dal op een grote weide tussen de bossen. Tijd 5 uur 28 min, plaats 39 v/d 69 en +/- 1375 hoogtemeters verder. Op het kamp was alles opgebouwd, een complete bar met biertap en alles. We konden hier nemen wat we wilden, bier, cola, sportdrank, wafels, banen, alles was gratis. Het was de laatste keer dat La Grande Course werd georganiseerd. Dit had Willem en mij ook laten besluiten mee te doen want we hadden er veel over gehoord. Daar ter plekke kregen we onze spullen en konden we de tent gaan opzetten. Wassen konden we ons in een beekje langs de weide en het toilet was achter elke boom. Willem finishde in 5 uur 49 min. Na enkele pilsjes was het past-party en kregen we spaghetti en konden nog enkele malen terug gaan. Tijdens het eten kwam de organisatie met wijn aanzetten en iedereen ging over op wijn. In tussen was het kampvuur aangemaakt en na een tijd nam men de bankjes mee en werd er een kring rond het kampvuur gemaakt. Even later kwam er een percussiegroep op Afrikaanse trommels. Dit alles bracht al een geweldige sfeer. Even later kwam een man met gitaar en speelde en zong Frans-talige liedjes, die eenieder meezong, behalve Willem en ik! Het was al laat en toen zijn we maar gaan slapen. Om 6 uur s 'morgens kwam er weer leven in het kamp. Ik had goed geslapen (van de drank?) maar nu was het koud en iederen stond te rillen. De koffie was klaar en er werd weer veel verteld. Om 7.30 uur kwamen de verse broodjes en kaas, ham, jam, muesli, jus, melk, yohurt etc.etc. Daarna werd het kamp afgebroken en iedereen maakte zich klaar voor de start.

Na de start moesten we dus al meteen bergop. Mijn spieren voelden goed, maar de uitstraling van mijn rug naar mijn linker been noodzaakte me na 3 km al een pijnstiller te pakken. Dit is niet goed, maar ik wilde wel graag finishen. De pijnstiller hielp redelijk en ik kon weer doorlopen. Als je zo in tegenovergestelde richting loopt ziet een landschap toch weer heel anders uit en ergens halverwege liep ik alleen en opeens, inderdaad geen tekens meer van de GR. Ik heb lopen zoeken en zoeken en ben toen terug gelopen en heb gewacht op de goede route tot een andere loper kwam, hij wees me de pijl en toen weer verder. De laatste 10 km, gisteren de eerste dus waren ontzettend zwaar. We hadden tenslotte er al een dag opzitten plus de 40 km van vandaag. Ik haalde nog 3 mensen in maar tijdens deze 10 km was het alleen maar stuivertje wisselen. De laatste 200 meter bergop naar de finish wandelde ik, zo kapot was ik. Tijd 5 uur 20 min plaats 33 en in het totaalklassement 34-ste en veel hoogtemeters verder. Willem kwam ook totaal kapot aan in 6 u 10 min. Na lekker gedoucht te hebben kregen we bij inlevering van het rugnummer nog een bord frites met 2 gehaktballen en sla. Heerlijk en lekker vettig met de echte Belgische mayonaise. Hier moesten we weer zelf betalen voor de drank. Het is onvoorstelbaar wat zo 'n organisatie kan. Alles was gesponsord, eten en drinken en de verzorging, en alles voor 0,0 Euro. Jammer dat het de laatste keer is geweest. De trial van 100 km ( met 3 waterposten) die altijd met Pinksteren is, wordt komend jaar weer georganiseerd en de organisatie zei dat deze weer zwaarder zou worden. Thuis aangekomen duurde het niet lang voor ik naar bed ging want het was weer heeeeeeel zwaar. De route: Kin-Aywaille-Stokeu-Pavillonchamps-Harze(bas)-Harze(haut)-La Levee-Pouhon Harze-Trou Bosson-Ernonheid-Grand Trixhe-N66 Werbomont-Jehanheid-Grand Bru-Deux Rys- Petite Hoursinne-Grand Menil-Odeigne-Camp de nuit en de dag erna dus weer terug.